GODZINY PRACY PSYCHOLOGA
mgr Iryna Chuiko (Czujko) w roku szkolnym 2023/2024

 

DZIEŃ TYGODNIA  GODZINY PRACY PSYCHOLOGA
PONIEDZIAŁEK  8.00 – 14.00
CZWARTEK  8.00 – 14.00

Jak radzić sobie ze stresem podczas matury?

Egzamin maturalny to z pewnością jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu młodego człowieka. Od wyników matury zależy naprawdę sporo, dlatego warto poznać metody, które pozwolą opanować i złagodzić stres oraz podejść do egzaminu w lepszej kondycji psychicznej.

Ostatnie tygodnie przed matura warto poświęcić na doszlifowanie wiedzy i opanowanie ostatnich elementów materiału. Ciągłe i regularne powtórki są nadal niezwykle istotne.
Warto zadbać o odpowiednią higienę snu, a także regularną aktywność fizyczną. Nie tylko wielogodzinna nauka wpływa na stan naszej wiedzy. Organizm najlepiej ją przyswaja, gdy jest wypoczęty i gotowy do pracy.
Dzień przed pierwszym egzaminem maturalnym warto poświęcić sobie – tylko i wyłącznie. Ostatnie powtórki są już na tym etapie zbędne; wszystko, czego się nauczyć, już dawno przyswoił. Ciągłe powtarzanie materiału może jedynie doprowadzić do nasilenia się stresu (zwłaszcza jak powtarzający odkryje, że niektóre szczegóły wciąż mu się mylą). Dzień przed egzaminem warto zatem postawić na relaks. Długa kąpiel w wannie, ulubiona książka lub serial, wyjście z przyjaciółmi (ale takimi, którzy nie zdają matury razem z nami!) lub rodziną, długi spacer do lasu lub na łąkę – to tylko niektóre pomysły na relaks. Każdy jednak powinien wybrać coś, co odpręża go najbardziej.
W dniu egzaminu warto zadbać o dobrze zbilansowany posiłek, by móc w pełni skupić się nad zadaniami. Zamiast kawy lepiej pić słodką herbatę.
Jeśli przystąpili już do pisania egzaminu maturalnego, powinien w pierwszej kolejności przeczytać wszystkie zadania – nic go wtedy już nie zaskoczy, a poziom stresu powinien nieco spaść. Najlepiej, jeśli zaczniecie od rozwiązywania zadań najłatwiejszych lub takich, na które na pewno znacie odpowiedź. To wzmocni wiarę w siebie, co może z kolei sprawić, że uczeń przynajmniej podejmie się próby rozwiązania także trudniejszych zadań. Ponadto dzięki temu nie odkryje pod koniec egzaminu, że nie ma już czasu na prostsze zadania.

Co jednak, jeśli mimo odpoczynku i relaksu przed egzaminem maturalnym lub w jego trakcie zdającego dopadnie stres?
Można wykorzystać kilka prostych technik relaksacyjnych:

  • Ćwiczenia oddechowe – najprostsza technika to zwykłe, powolne wdychanie powietrza przez nos, zatrzymanie oddechu na kilka sekund, a następnie powolne wydychanie przez usta.
  • Progresywna relaksacja mięśniowa – polega na kolejnym napinaniu i rozluźnianiu różnych grup mięśni. Możesz zacząć od stóp i stopniowo pracować się w górę ciała.
  • Ćwiczenia mindfulness – polegają na skupieniu uwagi na obecnej chwili, na przykład na oddechu, dźwiękach w otoczeniu, wrażeniach zmysłowych.